Dagboek van onze reis naar Japan

Dagboek van onze reis naar Japan Kiëta Koi Veendam

Hallo allemaal, in 2016 reisden wij naar Japan om nieuwe koi ut te zoeken en natuurlijk nog meer te zien en te leren over deze fantastische vis. Wij hielde dag voor dag een reisdagboek bij, die u hier kunt lezen, als u dat leuk vindt.

Onze reis naar het Zuiden is begonnen!

Het vertrek was vanaf Schiphol met KLM, onze nationale trots. Gelukkig waren de stakingen van het cabinepersoneel 's ochtends voor het laatst. We vlogen mooi op tijd, de trip ging zeer voorspoedig. Maar het blijft toch altijd apart dat je pas (8 uur tijdsverschil) de volgende dag op de luchthaven van Narita aankomt. We hadden onze treinpassen al thuis geregeld, dus hier nog even een officieel document invullen en je kunt de hele week reizen, waarheen je maar wilt. Zo gingen wij met de Narita- Express naar Shinjuku, waar we op het station werden opgewacht door Toshi. Toshi Nakamori is een rasechte Japanner die ons de komende tijd gaat vergezellen en o.a. gaat introduceren bij kwekers waar sporadisch westerlingen over de vloer komen. Dat hij veel ervaring heeft met koi mag wel duidelijk zijn, want hij heeft al heel wat grote prijzen binnen gehaald. Op zowel internationale shows, tot aan Grand Champion op de All Japan Show! Nadat we waren gearriveerd bij ons hotel, eerst nog even kort bij kijken bij de Yamanashi-koishow. Hier ging geen onbekende voor ons, namelijk Sakuma, met de Grand Champion titel aan de haal. Ook won hij de Young Champion award. Er viel iets te vieren en wel met eten en drinken en dat hebben geweten. Na dit alles was echt het lampje uit en hoog tijd om naar bed te gaan... tot morgen.

Dag 2
Na het ontbijt gaan we samen met onze collega’s Chalotte en Lars uit Denemarken op pad. Zij waren er al een paar dagen, om te genieten van de cultuur en de schoonheid van Japan. Onze eerste afspraak was bij Yozen, beter bekend als Hiroi koifarm in Isawa. De kweker is de oom van de tweeling broers Hiroi Conias uit het Niagata gebied. Hij staat bekend om zijn hoge kwaliteit Goshiki’s. Hier hebben we onze eerste aankoop gedaan, o.a. een Tancho Goshiki. Momenteel heeft deze vis wel iets van een Tancho Kohaku, maar wanneer de kleur op z’n body “opkomt” mag je spreken van een hoge kwaliteit koi.

Hierna zijn we naar Sakai Matsunosuke gereden. We werden door zijn zoon vriendelijk ontvangen en rondgeleid. Geweldige vissen en we hadden echt geluk, want er was zojuist een mudpond afgevangen waar we 3 boxen van mochten selecteren. Schitterende Kohaku’s , Tancho’s, Sanke’s en een paar Ai-Goromo’s. Allen een zeer goede huidkwaliteit en de één nog mooier dan de andere. Al met al hebben we een topdeal gemaakt.

Na de lunch (hamburgers met friet) zijn we naar Sakuma gereden. Deze was nog aan het nagenieten van zijn Grand Champion titel, op de Yamanashi koishow van afgelopen weekend. En dat hebben we geweten, groots onthaal met bier en wijn en alles wat daar bij hoort!

Hier hebben we van zijn topvissen, 2 HQ Ginrin Showa’s mogen bowlen. De keus was snel gemaakt en de prijs al helemaal. Een geweldige man, waar we in de toekomst zeker terugkomen.

Dag 3
Na een stevig ontbijt verlaten we het hotel. Wij zijn hier twee nachten geweest en gaan nu op weg met de auto naar de stad Toyota. Hier zullen we ook twee nachten verblijven. In tegenstelling tot het noorden van Japan, zijn de onderlinge afstanden van de kwekers behoorlijk wat groter. Voor ons geen probleem, we hebben het er graag voor over!

Toshi had voor ons een afspraak geregeld (op verzoek van onze Deense collega’s) bij een traditionele natuursteenbedrijf. Hier word nog steeds op de ambachtelijk wijze geproduceerd, echt interessant om te zien.

Vervolgens zijn we richting Maruyama gereden. Ongelooflijk wat zwemmen hier schitterende vissen! Ze hebben ruim een week terug een mudpond met Nisai (2-jarige) koi afgevangen. Hier hebben we 2 Kohaku’s gebowld van 57/58 cm. De huidkwaliteit is echt top, het Beni (rood) en Shiroji (wit) is gewoon perfect. De kweek komt uit de “Kagura- bloedlijn” Keuzes maken is soms moeilijk en dat bleek ook nu weer. Uiteindelijk na een korte onderhandeling, hebben we besloten om ze allebei te kopen.

Nadat we bij het hotel te zijn aangekomen, eerst even wat opfrissen voor het avondeten. Op aanraden van Toshi hebben we gegeten in een zeer goed Japans restaurant. Dat was echt genieten! Het bleek een goede bekende van hem te zijn, dus werden er voor ons allerlei lekkere hapjes en gerechtjes gemaakt. Al met al is het een bijzonder mooie dag geweest, tot morgen weer...

Dag 4
Nieuwe dag nieuwe prijzen… onze eerste adres was Koi No Yohei, voor velen een onbekende maar voor ons uiteraard niet! Het is niet de eerste keer dat we er zaken hebben kunnen doen. Er zwemt nog een azukari koi van ons rond, die we eerst moesten checken voor één van onze klanten.

Deze was benieuwd hoe de vis er bij zou zwemmen, daar hij vorig jaar ook al een top vis van deze kweker heeft gehad.

Niet te filmen, hoe deze Sanke in potentie is toegenomen, wat een body heeft ze gekregen. We waren echt onder de indruk, naar ons idee (en van Koi No Yohei) kan ze bij iedere show een heel goed resultaat behalen! Het filmpje spreekt voor zich.

Na een heerlijk kopje thee, door moeders gemaakt, vroeg de sacho of we nog even een kijkje wilden nemen bij z’n 2-jarige koi. Wooohhh dat zag er goed uit!! Hij deed ons een aanbod dat we echt niet konden afslaan, uiteindelijk hebben we een selectie gemaakt van 12 stuks Sanke’s. Allemaal tussen de 50 en 60 cm en vanzelfsprekende een kweek van een Hybride-Koi (waar hij om bekend staat)... sneeuwwit dus!

De volgende op ons lijstje was Ippinya deze kweker heeft wel hele speciale koi. Je kunt het zo gek niet bedenken, de meest onbekende variëteiten. Deze kweekt hij voornamelijk zelf en met sommige kweken is hij al ruim 20 jaar bezig, om een zo goed mogelijk resultaat te verkrijgen.

Mooie, aparte vissen maar volgens ons moeilijk aan de man te brengen, omdat de prijzen behoorlijk aan de hoge kant zijn en de koi wel erg afwijken (hele mooie aparte soorten) met wat we gewend zijn.

Als laatste van vandaag zijn we bij Dainichi wezen kijken, hier hebben we Showa en een Tancho Showa gebowld. Over de prijs waren we het wel eens, maar wat hebben nog wat twijfel over de ontwikkeling van de Tancho. Voorlopig zijn ze gereserveerd voor ons en komen later in de week hier op terug.

Na een uurtje in de auto, zijn we terug bij het hotel. Het was wederom een hele mooie dag, veel indrukken, veel nieuwe informatie en niet te vergeten, een lekker zonnetje erbij (20 graden) Het klimaat is hier totaal anders dan in het noorden van Japan, nagenoeg geen winters met sneeuw en dat soort ongein.

Onder het genot van een hapje en een drankje (“hup”-sake) nog wat nakletsen over al die nieuwe variëteiten die we hebben gezien vandaag. Daarna de oogjes dicht en bijtanken voor morgen.

Dag 5
Vandaag gaan we als eerste naar Kondo Koifarm.

Helaas hebben we daar niet kunnen slagen en wel om de reden, dat bij de meeste koi die een beetje betaalbaar waren slaapziekte was geconstateerd ,erg jammer . Wel zaten er hele goeie Goshiki’s bij, dat maakte het wel extra zuur! De Nisai en Sansai tategoi die wel konden kopen, waren behoorlijk aan de prijs.Ondanks de prijs, wat ze naar ons idee wel waard waren hebben we met pijn en moeite besloten om hier niets van te kopen. Hele goeie vissen, o.a Kohaku , Showa , Sanke en Goshiki . Deze kweker gaan we in de toekomst ongetwijfeld nog zaken mee doen!

Onze volgende stop was bij Maruu, deze is bij de meeste mensen onbekend in de koiwereld.

Eigenlijk wel logisch, echter Toshi heeft hier wel hele goede contacten mee en daar maken we dan ook met liefde “gebruik” van. Er worden vissen van allerlei kwekers ingebracht, hetzij voor tijdelijke opvang (i.v.m. ruimtegebrek) of hogere kwaliteit koi die bewust onttrokken worden uit de standaard bassins. Zo hebben we hier 2 mooie diep rode benigoi’s van kweker Matsue aangekocht van rond de 55-60 cm.

Tevens hebben we nog een Tancho Kohaku en een HQ Goshiki gebowld. De Tancho was in opdracht van onze klant en deze denkt nu nog even na over de prijs. De Goshiki hebben we gauw weer laten zwemmen, want het was niet alleen een HQ Koi, maar ook een HQ-prijs!!

Ook zijn we nog even wezen kijken bij de naast gelegen goudvis kwekerij. Evenals bij Koi, heel veel variëteiten, maar dan nagenoeg allemaal oranje. Grappig is dat ze iedere woensdag, daar ook een veiling (auction) houden.

Na deze interessante dag werd het tijd om de huurauto weer in te leveren en de trein te nemen naar Hiroshima. Een treinrit met een afstand van maar liefst 650 km. binnen 3 uur inclusief overstap. Op zich is het goed te doen, want er is genoeg te zien onderweg en de eerste trein knalde met 250 km. per uur over het ijzer en de tweede maar liefst 300 km. per uur.

Dag 6
Nadat we de koffers weer hebben gepakt (voor het volgende hotel) zijn we eerst naar het Hiroshima Memorial museum gegaan. Daar heeft Toshi ons rondgeleid naar o.a. het herdenkingsmonument en het gebouw dat als enigste is blijven staan (gedeeltelijk) tijdens de atoombomaanval op Hiroshima. Vervolgens zijn we in het museum geweest, nou wat je daar ziet aan beeldmateriaal en allerlei nog teruggevonden voorwerpen, houd je niet voor mogelijk. Alles zo indrukwekkend, dat je er nog steeds mensen ziet die huilend de slachtoffers herdenken.

Daarna zijn we afgereisd naar Omosako, de Shiro- Utsuri kweeker bij uitstek! Het was een plezierig ontvangst, koffie werd direct geregeld, het voelde of we hier al jaren over de vloer kwamen. Toen we in zijn greenhouse kwamen keken we ons de ogen uit, zoveel mooie Shiro’s daar rondzwemmen, een prachtig indrukwekkend gezicht. Binnen “no time” hadden we er een stuk of 10 gebowld, hier hebben we uiteindelijk 3 mooie exemplaren uit geselecteerd, alledrie rond de 50 cm. Om de doos compleet te maken hebben we voor een klant nog een viertal Kujaku’s gebowld en hier uiteraard de beste van genomen. Nu we inclusief onze Deense collega’s allemaal weer een beetje op adem waren gingen we voor een 2e koffieronde. Zomaar kwam OmosakoSan vanuit het niets, om nog wat vissen te bekijken van rond de 35 cm. Het was wel een hele mooie bak, maar ja, wat ga je dan kiezen? Toen hebben we samen besloten, om de kweker zelf, voor ons de 10 beste Shiro’s (rond de 35 cm.) te bowlen en dat is zeker gelukt. Geweldig wat een kerel, je merkte ook dat hij er behoorlijk schik in had. Zodoende nodigde hij ons uit, om samen met hem te lunchen. Het was maar eventjes en hij zat al bij ons in de auto… Tijdens de lunch stelde hij voor om nog een bassin te bekijken, waar hij z’n tategoi in heeft zwemmen. Dat leek ons uiteraard een prima voorstel, zo gezegd zo gedaan. Ongelooflijk wat een mooie exemplaren hier rond zwommen, Omosako bowlde voor ons een van z’n toppers, een Very HQ Shiro Utsuri van de “Panda Junior” bloedlijn. We kregen een prijs van hem te horen, waar we nog even over na wilden denken. Hierna nog even iets gedronken en op naar de volgende kweker.

De kweker die we nu gaan bezoeken is Takigawa. Hier aangekomen moesten we eerst even wachten, omdat hij nog niet bij z’n greenhouse was gearriveerd. We hadden wel een afspraak met hem gemaakt, maar hij is niet de allerjongste meer (maar wel een van de betere kwekers) dus gaat alles iets minder snel. Maar niet getreurd we hebben hier 2 boxen mooie Gosanke inclusief een paar Goromo’s (allen rond de 40 cm.) kunnen selecteren. Tevens hebben we nog een box met Kujaku’s mogen bowlen.

Takigawa Takigawa Takigawa Takigawa
Eigenlijk wilden we weer richting ons hotel gaan, echter onze Deense collega’s zochten nog iets voor een klant van hen, dus nog even kijken wat hij in een ander vishuis nog had te bieden. Kwam ons niet slecht uit achteraf gezien, omdat wij nog een paar opdrachten hadden, wat hier zeker te vinden was. We bowlden 7 mooie van rond de 55-60cm waaronder een aantal Tancho Kohaku’s.
Al met al weer een geslaagde dag en tot morgen…..

Dag 7
Goedendag allemaal, onze laatste “koi-hunt”-dag is inmiddels aangebroken. Het was een behoorlijk pittig weekje, veel koi gezien, vijf verschillende hotels gehad, veel in de auto en met de trein, veel afgesjouwd en heel veel indrukken. Maar wel voor het eerst in het zuiden van Japan en dat hadden we voor geen goud willen missen!! Vandaag gaan we wat minder kwekers bezoeken dan gebruikelijk, omdat we eigenlijk maar tijd hebben, tot aan de middag. We willen graag om 14.00 uur de trein halen, die gaat van Hiroshima (met overstap) naar Osaka Airport.

De kweker die vandaag gaan bezoeken is ”Oyama”. Bij hem komen is niet eenvoudig, namelijk via een heel smal weggetje en dan ook nog bergopwaarts. Oyama en zijn zoon stonden ons al op te wachten, waarbij wij ons direct afvroegen ”moet de jr. niet naar school ofzo”. En ja hoor, de aap kwam onder het genot van een bak koffie al snel uit de mouw! De mudponds moesten immers leeg gehaald worden en daar was Oyama jr. natuurlijk hard bij nodig. Dus vaders besloot om hem (standaard) gedurende de “harvest”periode maar ziek te melden, dus geen school... maar vissen vangen!
En dat ze mooie vissen rond hebben zwemmen, met name gosanke, daar is geen twijfel over mogelijk.

Na wat gezelligheid met koffie erbij, werd het tijd om zijn naast gelegen vishuis te bekijken. Hier was het voor ons al snel duidelijk, er zwommen nog wat Asagi’s rond, maatje 35 cm. die we zeker wilden bowlen. Uiteindelijk hebben we er 7 kunnen selecteren en om de box compleet te maken hebben we er nog een Tancho Showa bij gedaan.

En wat we toen zagen... echt aparte, prachtige vissen!! Een eigen kweek koi van “Oyama San”, hier is hij inmiddels 6 jaar mee bezig om het (nu) gewenste resultaat te krijgen. Hij heeft destijds namelijk een kweekkoi van kweker “Ippinya” gekocht van de variëteit genaamd Kojo. Hier is Oyama mee gaan kweken, zodat de “ondergrond” van de koi nog meer lichtgrijs en de gele kleur nog krachtiger werd dan voorheen. Ook het kleine beetje zwart dat je bij de vissen van “Ippinya” met name aan het eind van schub ziet, heeft hij naar zijn zeggen er inmiddels goed uitgekregen. En als zodanig spreekt hij dus van een eigen variëteit ”Kaede“( spreek je uit als = kai ede ) betekent marpleflower. Hele mooie vissen, maar ja wat is de betere, hoe gaat de ontwikkeling en wat mag je ervan verwachten.
Vandaar dat we besluiten om het bowlen van een drietal Kaede’s aan Oyama zelf over te laten. Alle drie zijn ze rond de 55-60 cm. Het beeldmateriaal spreekt voor zich.

We hebben nog wat tijd over, dus op de terug reis toch nog kijken bij Sakai Fish Farm
Tjonge jonge... ongelooflijk groot, onze “reisleider” noemt het lachend een “fish-factory”. Helemaal niet negatief bedoeld, maar wat je hier ziet is niet te bevatten. Toshi doet al jaren zaken met SFF en is hier dus ook geen onbekende en dat was duidelijk te merken. Ook heeft hij hier vissen aangekocht voor klanten uit Aziatische landen, die o.a. Grand Champion zijn geworden op de All Japan Show. We hadden geen afspraak gemaakt, omdat we dachten, dit gaan we qua tijd (om te trein te halen) toch nooit redden. Ondanks dat ze erg druk waren met het afvangen van de mudponds, werd er toch nog wat tijd voor ons vrijgemaakt. Achteraf zijn we toch wel heel blij, dat we dit allemaal mochten zien en komen hier dan ook zeker terug.

Plotseling ging het allemaal wel heel snel, onderweg nog gauw wat eten, bij een “stop” ( bijna een braderie, zoveel kraampjes en gezelligheid) langs de tolweg. Hier hebben we nog uitgebreid gesproken en gefilosofeerd over de Tategoi HQ Shiro-Utsuri van “Omosako”. We besloten hem te bellen, met de mededeling dat de koop door moest gaan, hij klonk echt enthousiast en blij en wij nog meer!! Dus deze aankoop werd een feit, toppie dus!

Daarna onze weg vervolgen richting het treinstation, de huurauto weer inleveren en rennen maar met de koffers. Nog 3 uurtjes met de trein, vervolgens met de bus naar het hotel. Na een redelijk korte nacht, om 7.15 locale tijd richting het vliegveld van Osaka. Met enige vertraging zijn we om 11.35 de lucht in gegaan (tijd Nederland 8 uur vroeger 03.30 uur) De aankomst is nu rond 15.00 uur op Schiphol, hopen dat alles goed verloopt want er is zware storm op komst. Duidelijk, het verhaal van dag 7, is in het vliegtuig geschreven en wij hopen dat we een ieder op deze manier hebben kunnen laten meegenieten van onze Japan Reis 2016.
Hopelijk zien we jullie binnenkort, zodat we samen van de koi kunnen genieten en wellicht zit er net die vis bij, die je altijd al graag zou willen…

Met vriendelijke koigroet,

Freddy & Bennie. (en de rest van het team achter de coulissen niet te vergeten)

Wilt u nog meer blogberichten lezen? Ga dan naar de Blogpagina.

Komend weekend 20% korting op voer - Kiëta Koi Veendam

Komend weekend 20% korting op voer

Aanstaand weekend (3/4 november) hebben we een mooie aanbieding! U krijgt 20% korting op al het voer in onze winkel!! OP is OP... lees verder »

Aangepaste openingstijden - Kiëta Koi Veendam

Aangepaste openingstijden

In de vakantieperiode hebben wij aangepaste openingstijden: Zondagen 29 juli, 5 augustus, 12 augustus, 19 augustus: Zijn wij gesloten!! Extra geopend op donderdag 30 september van 18 uur tot 21 uur. ... lees verder »